[Ondernemer van de Week] Margreet Leppink, Max Boodie en Santje Kramer - initiatoren sociaal culturele seniorenapp Rambler

[Ondernemer van de Week] Margreet Leppink, Max Boodie en Santje Kramer - initiatoren sociaal culturele seniorenapp Rambler
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2016 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsMarketing

In het 96ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail Margreet Leppink en Santje Kramer, die samen met Max Boodie de initiatoren zijn van de nieuwe app Rambler, met veel sociale toegevoegde waarde voor aangesloten iets oudere leden. Klinkt als goed plan. 'Rambler is een digitale Marktplaats voor gezelschap en activiteiten, door ons ook wel een sociaal-culturele Tinder genoemd.'

1. Stel jullie zelf graag voor.
Wij zijn Santje Kramer, ik werk 25 jaar binnen de televisiejournalistiek en campaigning; mijn zakenpartner Margreet Leppink begon in 1988 als accountmanager bij grote reclamebureaus. Samen richtten we Mothers of Invention op in 2004, en maakten na de moord op Theo van Gogh onder andere de succesvolle campagne ‘Wat doe jij voor de stad?’ Onze zakelijke creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid vormen de basis van het ontstaan van Rambler. Max Boodie is internet-ondernemer en initiatiefnemer van onder andere banenruil.nl en playtowork.nl. Gedrieën vormen wij een team: ervaren en gedreven ondernemers die alles in het werk stellen om van Rambler een succes te maken.

 2. OK, Rambler, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit concept om draait?
Achtergrond: Wij, de initiatiefnemers van Rambler hebben de afgelopen 2 jaar hard gewerkt aan de totstandkoming van dit concept. We blijven langer jong, we worden later oud en we zijn nog nooit zo gezond geweest. Wij geloven in het potentieel van deze ‘zilveren generatie’; een steeds groter groeiende groep koopkrachtige mensen die zelf bepaalt hoe ze hun leven vormgeeft. Rambler helpt graag mee om dit te vergemakkelijken en te verrijken vanuit de gedachte: zet moderne middelen in voor ouderwets intermenselijk contact.

Gezond oud worden is de uitdaging voor deze eeuw. Dat begint bij samen met anderen actief blijven door van alles te ondernemen. Aangezien netwerken in deze levensfase kleiner worden, springt Rambler in dit gat. Zoals hoogleraar gerontologie Rudi Westendorp beweert: ‘Eenzaamheid is dodelijker dan roken. Probleem: er zijn te weinig plannen en invullingen ontwikkeld voor deze fase van vrije uitloop.’ Rambler is zo’n oplossing. De Rambler-doelgroep (55+) maakt nu ruim een vijfde van de bevolking uit, in 2030 zal dit meer dan een kwart zijn. De doelgroep beschikt over 200 miljard aan consumptiebesteding.

Concept: Rambler is de sociaal-culturele app voor de 55-plusser waar deze doelgroep zowel elkaar als activiteiten kan vinden, én deze zelf kan organiseren. Via Google Maps is in een oogopslag het gehele culturele, sportieve en sociale aanbod zichtbaar, net zoals de medegebruikers op Rambler. Als je Rambler met iets wil vergelijken, kan je zeggen: Rambler is een digitale Marktplaats voor gezelschap en activiteiten, of  Rambler is de sociaal-culturele Tinder.

3. Hebben jullie voor de lancering van Rambler samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed ja/nee/waarom?
Nee, dat hebben we niet gedaan. Dat heeft deels te maken met onze eigen competenties, daarnaast is dit een budgettaire kwestie; de website is gelanceerd op vrijdag de 13e mei, dat leek ons de beste dag voor onverwachte verrassingen. Tijdens deze pilotfase gaan we geld ophalen waarmee we de techniek kunnen verbeteren, maar ook een budget zullen vrijmaken voor PR en marketing. Wel hebben we samengewerkt met een appbouwer, www.lessormore.nl uit Eindhoven; de animatie die het initiële idee uitlegt, is gemaakt door www.koekepeer.com uit Amsterdam. Verder hebben we gebruik gemaakt van ons netwerk binnen de reclame- en PR-bureaus voor tips en trics.

 4. Is de seniorenmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Of nog te vroeg om te zeggen…

De seniorenmarkt is heterogeen wat het lastig maakt om deze éénduidig te targetten. Nooit eerder zijn senioren in hun hoofd en in hun lichaam zo jong geweest als nu. Deze grote, koopkrachtige en interessante groep vormt een immens potentieel voor  vele aanbieders van producten, diensten of evenementen. Voordeel van onze doelgroep is dat ze overdag tijd hebben, terwijl de zalen van bioscopen, concertzalen en theaters ongebruikt leeg staan. Een win-win situatie.

Zoals elke startup is de beginfase spannend, maar financieel onbarmhartig. Dus ja, dat is nog geen vetpot! Maar binnenkort gaan we los met de pilotfase, met landelijke dekking voor wat betreft het aanbod. Hiermee wordt het Rambler-concept zichtbaar en tastbaar. Investeerders interesseren is dan op zich een stuk makkelijker.

 5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We hebben de afgelopen twee jaar heel hard gewerkt aan de ontwikkeling van Rambler dat wil zeggen aan concept, netwerk en techniek. We hebben het concept in verschillende fases getest met groepen, daarnaast is er een testsessie geweest bij een grote pensioenverzekeraar. Daar kwamen veelbelovende resultaten uit. De doelgroep vindt Rambler een aantrekkelijk vormgegeven website die aansluit bij de behoefte aan een overzichtelijk aanbod van activiteiten. Deze vaak bijzondere events worden specifiek geselecteerd uit het landelijke sociaal-culturele totaalaanbod, zodat men niet zelf allerlei verschillende sites hoeft af te struinen.

Het is gelukt om met een beperkt budget een interactieve website te laten bouwen die een grote groep gebruikers aan kan. De website is zodanig ontwikkeld dat deze betrekkelijk gemakkelijk kan worden omgebouwd tot app. Daarnaast hebben we een database van enthousiaste gebruikers voor de komende pilotfase, we werken samen met een typische Ramblerclub uit Amersfoort, en zijn bedrijven geïnteresseerd om mee te doen.

6. Er is ook een samenwerking met een grote pensioenverzekeraar. Wat is hier de achtergrond van? En de samenhang met Rambler?
We zijn op zoek naar voor de doelgroep relevante partnerships die we vangen binnen de zogenoemde 4 G’s. De G’s van Gezondheid, Geld, Gemak, Geluk. Ze leveren, op aanvraag van de Rambler,  content over zaken die de doelgroep aangaat. Het samenwerkingsverband met de pensioenverzekeraar valt hier onder. Onder de G van geld kan informatie worden opgevraagd met betrekking tot schenken, pensioen; onder de G van gezondheid kan informatie gevonden worden over voeding en bewegen; in ruil hiervoor vragen we funding. We zijn nog op zoek naar partners die de G’s Gezondheid, Geluk en Gemak coveren. Daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden met (grote) culturele instellingen, die met name hun programmering overdag graag aangeboden zien.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Op dit moment scrapen we het internet op zoek naar een interessante agenda. We hopen dat gebruikers zelf aan de slag gaan en er activiteiten op zetten waarvoor ze anderen kunnen uitnodigen. Er komt zodra we geld ophalen, een bouwsteen voor betalingsverkeer van tickets. De markt is groot: 4,1 miljoen Nederlanders in 2013, 5,3 miljoen in 2020. En Rambler heeft ambitie om de groei van 25% in de eerste 4 jaar te realiseren, dat wil zeggen 1,3 miljoen gebruikers te bedienen en te ontsluiten voor marktpartijen. Ons verdienmodel is gebaseerd op ten eerste een abonnementsmodel en ten tweede kick back fees. Rambler verwacht in 2017 van 500.000 eu omzet te doen met 11.000 betalende users.

8. Nog ander nieuws over Rambler te melden?
We gingen van start in week 20 met de pilot. Het gebruik was in deze fase gratis. Nu moet de app verder van de grond getrokken worden. Daarnaast denken we aan het opzetten van een Rambler Academy waar ouderen en jongeren hun kennis kunnen delen c.q. van elkaar kunnen leren. We denken aan internationale uitbreiding richting bijvoorbeeld Duitsland, waar een zelfde trend zich laat zien binnen de Rambler-doelgroep. Neem eens een kijkje.

Surf voor de pilot van Rambler naar: app.ramblercity.nl

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


    Santje Kramer (rechts) en zakenpartner Margreet Leppink


 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken